התמונות להמחשה בלבד, ט.ל.ח, להרחבה אנא ראה/י תנאי השימוש של האתר
באותו סכום ממש אפשר לבחור בין רכב עממי בגרסה מאובזרת לבין מכונית יוקרה אמיתית, כמו אינפיניטי Q30. האם רכב פרימיום נותן לכם יותר?
לפעמים עודף קטן של תקציב הוא בעיה. נשמע לכם מוזר? אז הינה סיטואציה שתמחיש את התופעה. החלטתם לרכוש רכב חדש, מוגבה, מעוצב ומפנק ויש לכם תקציב של כ-190,000 ₪. גרסאות הבסיס של קרוסאוברים נפוצים בישראל עולות סביב 140,000 ₪. עכשיו השאלה היא איך להשתמש בעודף התקציב: האם לבחור גרסאות משודרגות של אותם קרוסאוברים, או לקפוץ מדרגה אל מותגי היוקרה? לא כולם יודעים זאת, אך בתקציב של 190,000 ₪ בהחלט ניתן להיכנס למועדון רכבי היוקרה. מותג היוקרה אינפיניטי, למשל, מציע את ה-Q30 ב-189,990 ₪. אז מה באמת משתלם יותר?
רכב רגיל משודרג
כדי לקבל החלטה מושכלת, כדאי להבין מה ההבדלים המהותיים בין מכונית רגילה משודרגת לבין מכונית יוקרה. נתחיל במה שאפשר לקבל ברכב רגיל מודל 2018 – וזה לא מעט. מרבית המכוניות שנמכרות כיום בישראל, גם העממיות שבהן, הן מכוניות טובות. רמת הבטיחות המקובלת כיום גבוהה לאין שיעור מהרמה שהייתה מקובלת אך לפני שנים ספורות, ובמרבית כלי הרכב החדשים כיום אפשר לקבל מערכת מולטימדיה בעלת מגוון חיבורים ורובם משלבים בין ביצועי כביש טובים למדי לצריכת דלק הגיונית.
הגרסאות המשופרות של כלי הרכב הרגילים האלה, שמוסיפות למחירם כמה עשרות אלפי שקלים, מפנקות את הלקוחות עוד יותר. גרסה אחת משפרת את ביצועי הרכב, אחרת משפרת את הנראות שלו עם חישוקים מוגדלים ותוספות חיצוניות, וגרסה שלישית מעשירה בסדרת אביזרי פינוק, כמו ריפודי עור למושבים, מסך מולטימדיה גדול יותר או צביעת הגג בשני גוונים.
אם כלי הרכב הרגילים טובים ומאובזרים, ולא כל שכן הגרסאות המשופרות, האם ישנה סיבה להמיר את ה"אקסטרה" במעבר למותג יוקרה? האם, למשל, לרכוש רכב כאילו-שטח בגרסה הכוללת ריפודי עור ותוספות טכנולוגיה, או שבמחיר דומה לעבור לרכב כמו אינפיניטי Q30? כדי לענות על השאלה הזו, כדאי להבין מהו הערך המוסף של מכונית פרימיום.
עיצוב
במכונית פרימיום חדשה יש את כל מה שיש במכונית עממית, אבל יש בה משהו שהוא מעבר לרשימת אבזור כזו או אחרת. אם צריך לסכם את הייחוד של מכונית פרימיום בביטוי אחד, היינו בוחרים ב"תשומת לב לפרטים".
כשמייצרים מכונית עממית, המטרה המרכזית היא פנייה לקהל רחב ככל האפשר והפחתה משמעותית בעלויות. כותרת העל של תהליך הייצור היא "פשרות חכמות". כשמפתחים מכונית כמו אינפיניטי Q30, המטרה המרכזית היא יצירת מכונית שתהיה טובה ומיוחדת כל כך, עד שמי שיכול להרשות לעצמו אותה לא ירגיש שהוא התפשר על שום אלמנט ושהוא קיבל בדיוק את מה שהוא רצה בעיצוב, בביצועים ובבטיחות.
עיצוב המכונית הוא אחד הצדדים החזקים במכונית שבה מקדישים תשומת לב מיוחדת לפרטים. אין כאן עיצוב עבור מכנה משותף רחב, שיהיה קל לייצור המוני, אלא יצירת אומנות שצריכה, לפני הכול, להיות אנינה, מדויקת ומלוטשת מאין כמותה. כפי שאנחנו מקפידים על התסרוקת ומתאימים את צבע העניבה לחליפה כדי שתתאים בדיוק לאירוע ולאופי שלנו, כך אנחנו רוצים להופיע גם בכלי רכב שהעיצוב שלו מוקפד, שהוא מתכתב עם עולם האופנה והאדריכלות ושהוא לא השתנה בהרבה משלב הקונספט המאויר ועד לשלב העלייה אל הכביש בפועל.
סביבת הנהג ותא הנוסעים
תשומת הלב המאפיינת רכבי יוקרה ניכרת גם בתכנון סביבת הנהיגה והנוסעים. תכנון תא נוסעים במכונית יוקרה הוא מלאכת מחשבת שכן תכנון תא נוסעים, בהגדרתו, מבוסס על צורך לשלב בין כמה דרישות, שהן לעיתים סותרות. מצד אחד, מכונית כזו חייבת להיות מצוידת באביזרי נוחות ובטיחות רבים וכולם צריכים להיות נגישים וקלים לתפעול בידי הנהג. מצד שני, צריך שלנהג יהיה כמה שיותר "שקט בעיניים", בלי שום מידע או כפתור שאין בו צורך מיידי, כדי שנהיגת הרכב תהיה זורמת במיוחד.
כל המחשבה הזו ניכרת בעת השהייה והנסיעה במכונית יוקרה, למרות שלעיתים קשה להסביר במילים את הסיבה לכך. איכות הגימור והעיצוב המדויק יוצרים תחושה נעימה וחמימה בתוך המושבים. המושבים עצמם במכונית פרימיום דוגמת ה-Q30, הן הקדמיים והן האחוריים, הם גרסאות מוטוריות של כורסאות, ולא של כיסאות. תא נוסעים כזה מעניק חוויית נסיעה ברמה שנדיר עד בלתי אפשרי לקבל ברכב עממי יותר.
עוד אלמנט שבולט לעין בתא נוסעים של מכונית יוקרה הוא העקביות של האיכות. בעוד בגרסאות מאובזרות של רכב עממי בולטים לפעמים הניגודים בין איכות חומרי גלם בסיסית שנשארה מגרסת המקור לאיכות חומרי גלם טובה יותר, ברכב יוקרה אין פשרות: גם איכות החומרים וגם איכות ההרכבה חייבת להיות עקבית באופן שמצדיק את סמל המותג המלוטש שעל ההגה.
את כל ההבדלים האלה בין מכונית יוקרה למכונית רגילה משודרגת ניתן לראות עוד לפני שהתנענו. מה קורה לאחר ההתנעה? בנסיעה מורגשים שני צדדים חשובים נוספים שמייחדים רכבי פרימיום: איכות הנסיעה ומערכות ההנעה.
הרמה הגבוהה של החומרים וההרכבה, עם מערכת בקרת האקלים החרישית וההקפדה התכנונית על בידוד מרעשים, יוצרות נסיעה שקטה ונעימה במיוחד. המרכב של מכוניות יוקרה מרחיק את הרעשים וטרדות הרחוב מתא הנוסעים באופן טוב בהרבה ממכוניות רגילות ושמדורגות, שכן השדרוגים אינם נוגעים לתכנון ההנדסי עצמו.
מכונית כמו אינפיניטי Q30 לא רק מרחיקה את הרעשים מהנהג ומהנוסעים, היא גם מרחיקה מהם את פגעי הכביש והדרך. השלדה והמתלים של ה-Q30 מכוילים לרסן את המרכב ולבודד היטב את תא הנוסעים משיבושים והפרעות האופייניים כל כך לכבישי ישראל. איכות הנסיעה המתקבלת במכונית יוקרה לא רק מביאה את הנוסעים אל היעד, אלא גם משאירה אותם רעננים ומחויכים כל הדרך.
החיוכים מתרחבים כשבוחנים את מנועי מכוניות היוקרה. זה מתחיל בכך שבהתאמת מנוע לרכב רגיל הרצון הוא למלא את צורכי השלדה בכוח מספק, לעומת סביבת פרימיום שמעוניינת להעניק ערך מוסף של עוצמה ושליטה. אבל גם בהשוואה לרכב עממי מחוזק, עוצמת רכב הפרימיום לא רק תשתווה ותתעלה לרוב, אלא גם הדרך שבה הכוח עובר חשובה.
התאמת מנוע לרכב יוקרה יוצרת עידון נינוח, יעיל ומרוסן בנסיעה רגילה, אך גם מאפשרת תשדורת אסרטיבית של עוצמה מדויקת כאשר הנהג בוחר בכך. לא שרירים גסים אלא חיטוב נעים לעין שמעניק את אותה הפתעה, כשבוחנים את כוחו של הגוף.
לפעמים קשה להסביר מדוע כדאי לוותר על שיטת ה"תגדיל לי" של רכב עממי אך מחוזק ולהעדיף מכונית יוקרה במחיר דומה. ההגדרה החמקמקה היא "איכות חיים". כיוון שיש תחושות שקשה להסביר במילים, הפתרון פשוט וקוראים לו "נסיעת מבחן". רק כך תוכלו לטעום מהחוויה האינטימית יותר, השלווה והמעודנת של רכב יוקרה אמיתי כמו האינפיניטי Q30, חוויה שאף רכב משודרג לא יכול להעניק.
התמונות להמחשה בלבד, ט.ל.ח, להרחבה אנא ראה/י תנאי השימוש של האתר